Spanningshoofdpijn: wat kun je ertegen doen?

Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn; sommigen incidenteel, anderen bijna dagelijks. Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Dit type hoofdpijn is, zoals het woord al zegt, vaak stressgerelateerd, maar kan ook andere oorzaken hebben.

Hoe ontstaat spanningshoofdpijn?

Volgens de Nederlandse Hoofdpijn Vereniging is spanningshoofdpijn eigenlijk een verzamelnaam voor diverse vormen van onbegrepen hoofdpijnen, zonder bekende neurologische oorzaak. Er is helaas niet één oorzaak aan te wijzen voor dit soort hoofdpijnen. Eén van de meest gangbare theorieën is dat spanningshoofdpijn veroorzaakt wordt door pijn vanuit de nek of aangezichtsspieren. Maar ook stress, een verkeerde houding, vermoeidheid of hormonale schommelingen kunnen spanningshoofdpijn triggeren.

Hoe herken je spanningshoofdpijn?

De kenmerken van spanningshoofdpijn zijn niet voor iedere patiënt hetzelfde, maar er zijn wel overeenkomsten. Over het algemeen zit bij spanningshoofdpijn de pijn aan beide zijden van het hoofd. De pijn is dof, drukkend, en voelt als een strakke band die om het hoofd zit of een te strakke helm. Veel mensen hebben ook last van een stijve nek en stijve schouders. Sommige mensen zijn zelfs misselijk van de pijn en overgevoelig voor licht en geluid. Spanningshoofdpijn heeft in dat geval vergelijkbare kenmerken als migraine.

Wat kun je ertegen doen?

Ondanks het feit dat spanningshoofdpijn veelal veroorzaakt wordt door stress, kunnen chiropractoren vaak helpen. Als de spieren in de nek en schouders verkrampt zijn, vermindert de beweeglijkheid van de wervels in de nek en bovenrug. Hierdoor kunnen omliggende zenuwen geïrriteerd raken. Deze zenuwirritatie die vanuit de nek komt, is vaak mede oorzaak van de hoofdpijn.

Tips bij spanningshoofdpijn
  • In geval van stress: probeer een tandje terug te schakelen en de oorzaak voor zover mogelijk weg te nemen. Praat zo nodig met een psycholoog.
  • Neem een warm bad om de spieren in je nek en schouders te ontspannen.
  • Laat je nek, schouders en schedel masseren om de spieren te helpen ontspannen.
  • Laat je nek- en rugwervels controleren door een chiropractor.
  • Blijf zoveel mogelijk in beweging, juist ook tijdens je werkdag.
  • Drink voldoende water.
  • Bouw voldoende rustmomenten in je dag: een stukje wandelen, een ademhalingsoefening, even mediteren…

Heb jij regelmatig last van spanningshoofdpijn? Maak dan een afspraak bij de chiropractor. Bel 0318 61 40 30.

Je kan deze afbeelding niet kopiëren.