Een weekje skiën, snowboarden of langlaufen, veel Nederlanders verheugen zich daar ieder jaar weer op. Heb jij ook wintersportplannen? Bereid je dan goed voor, want met een ongetraind lichaam is de kans op blessures groot.

Blessure door wintersport

Ieder jaar loopt zo’n vijf procent van de wintersporters een blessure op. Mannen hebben vaker letsel aan hoofd, schouder, romp en knieën. Bij vrouwen zijn het vooral knieën, onderarmen en handen die getroffen worden.

Blessures ontstaan doordat we tijdens de wintersport spieren gebruiken die de rest van het jaar nauwelijks worden aangesproken. Door die spieren voor de vakantie te trainen verklein je de kans op een blessure.

Een goede voorbereiding bestaat uit vier stappen:

  1. je algemene conditie opbouwen
  2. specifieke spiergroepen trainen
  3. een warming up voordat je de piste op gaat
  4. een cooling down aan het eind van de dag

Goede conditie opbouwen voor wintersport

Een goede conditie bouw je op door regelmatig te sporten. Met fietsen, hardlopen of zwemmen verbeter je je uithoudingsvermogen en de bloedsomloop. Ook train je de grote spiergroepen en de skeletspieren.

Heb je geen zin om naar buiten te gaan en te sporten? Dan kun je ook thuis conditie opbouwenn met behulp van apps en oefeningen.

Specifieke spiergroepen

Train daarnaast de spieren die je gebruikt bij het skiën, snowboarden of langlaufen. Als je naar de sportschool gaat kun je om een gerichte training vragen.

Maar je kunt ook eenvoudig thuis aan de slag. Besteed een paar keer per dag tijd aan kniebuigingen, tenen optrekken, traplopen, op je tenen lopen en springoefeningen. Daarmee maakt je je spieren soepeler en sterker.

Warming-up en cooling down

Doe tijdens de wintersport elke ochtend voor je eerste afdaling een goede warming-up van het hele lichaam. Sluit de dag af met een cooling-down en doe rek- en strek oefeningen.

Let op medische kosten in het buitenland

Of je blessures oploopt heb je helaas niet helemaal zelf in de hand. Het weer, de conditie van de piste en het gedrag van andere skiërs kunnen de kans op letsel flink vergroten.

Als je in een buitenlands ziekenhuis terechtkomt, krijg je de kosten van de behandeling vergoed vanuit je zorgverzekering. Maar let op: de vergoeding is nooit hoger dan het Nederlandse tarief. De ziekenhuistarieven in bijvoorbeeld Zwitserland liggen daar vaak boven.

Je moet dan bijbetalen, tenzij je je hiervoor extra verzekert. Dat kan met een aanvullende verzekering op je basisverzekering, of door medische kosten op je reisverzekering mee te verzekeren.

Univé Blog - Sport tegen wintersportblessures

Pin It on Pinterest

Deze website gebruikt cookies voor Google Analytics maar slaat geen persoonlijke gegevens van u op. Meer informatie over hoe wij met uw privacy omgaan vindt u hier.

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten